vrijdag 21 november 2014

Het grote huid dossier

Foto door Dani van Riet













Mijn huid is heel belangrijk voor mij. Waarschijnlijk ook vooral omdat ik niet de makkelijkste huid heb. Ik ben altijd enorm jaloers op mensen met een gave huid. Dat is natuurlijk niet aan iedereen besteed. Maar je kan wel jouw huid onderhouden. Ik geef in dit artikel enkele tips en trics. Want om je huid te kunnen onderhouden, moet je 'm eerst beter leren kennen.



Zoals ik al boven had vermeld, is een perfecte huid niet voor iedereen mogelijk. Maar, je kan wel de perfecte versie creëren van jouw huid. Dit kan je doen door een aantal stappen te volgen.



Gezonde huid

Allereerst is een gezonde huid erg belangrijk. Als je huid gezond is, straalt deze ook. Wat moet je doen om een gezonde huid te verkrijgen?
  • eet gezond
  • hydrateer je huid voldoende (min. 8 glazen water per dag)
  • geef je huid voldoende rust en ontspanning
  • beweeg!


Foto door Aaron



























Als je beweegt begint je lichaam vanbinnen te werken. Het gaat je poriën ontstoppen en spoelt de gifstoffen weg. Resultaat: een gezonde huid! Vergeet wel niet om je make-up te verwijderen als je gaat sporten. Na het sporten kan je ook het best meteen gaan douchen. Anders blijft het zoute zweet op je lichaam plakken en gaan je poriën verstoppen.


Scrubben

Foto door FoundryParkInn
Door je huid te scrubben verwijder je de dode huidcellen en worden de nieuwe cellen zichtbaar. Ik betrap me er toch heel vaak op dat ik het te weinig doe. Ik scrub enkel als ik er eens aan denk. En geloof me, dat is niet vaak. Toch is het nodig om 2 of 3 keer per week je huid te scrubben. Maar niet te hard natuurlijk;

















Mee-eters

Foto door FoundryParkInn
Iedereen kent wel dit fenomeen. Het is een propje talg dat vast zit in een talgklier. Als dit in aanraking komt met lucht wordt dit zwart. Je vindt ze vooral rond de streek van de neus. Maar wat doe je eraan?

Het beste wat je kan doen: producten met isopropyl myristate vermijden. Deze stof vind je vaak in goedkope verzorgingsproducten. Het is een synthetische stof dat het product zachter maakt. Jammer genoeg verergert dit de mee-eters en blokkeert het de poriën. Je kan wel neusstrips gebruiken, ook al ben ik nog steeds niet echt overtuigd van de werking ervan. De beste remedie is volgens mij nog steeds gewoon een goed maskertje.



Millia (gerstkorrels)

Foto door Wikimedia Commons
De naam zelf zegt misschien niet veel, maar je kent het zeker wel. Ik heb het over de witte (soms gele) puntjes onder je huid. Vaak vind je deze rond je ogen. Deze gerstkorrels bestaan uit keratine, een eiwit dat de huid sterk maakt. Er is nog steeds geen duidelijke verklaring van het ontstaan ervan. De boodschap die ik wel wil meegeven is: blijf er van af! Als je er in prikt is de kans groot dat je littekens maakt.















Grote poriën

Foto door Wikipedia



























Om je poriën wat minder duidelijk zichtbaar te maken kan je het best schurende producten vermijden. Met schurende producten bedoel ik bijvoorbeeld gezichtsreiniging doekjes. Deze zorgen ervoor dat je huid nog meer talg gaat produceren.



Acne

Foto door Wirawat Lian-udom
Belangrijk om te weten is dat een paar puistjes of vlekjes die iedere maand verschijnen geen acne is. Ga dus niet elke dag je huid behandelen als vette huid, want deze producten drogen je huid uit. En ook door een te droge huid kan je puistjes krijgen.

Acne wordt gezien als een medische aandoening waarbij heel het huidoppervlak geïnfecteerd is. Wat je zeker niet moet doen is producten gebruiken waar alcohol in zit. Deze producten hebben als enige doel, je huid uitdrogen. Je huid gaat hierop reageren door juist extra veel talg (vet) te produceren.

Zoek dus producten die bedoeld zijn voor het behandelen van de vette huid, niet alleen het uitdrogen. Een product-lijn waar ik al jaren tevreden over ben is die van Biotherm. Maar dat is voor iedereen anders. 

Was ook regelmatig je make-up borstels uit, want deze zijn een broeihaard van bacteriën. Dit kan gewoon met water en baby shampoo.

probeer ook zo weinig mogelijk je gezicht aan te raken. Ook je handen kunnen bacteriën overdragen. Denk er daarom ook aan om meerdere keren per dag je handen te wassen.




Onderhouden 

Als je gezond eet en veel beweegt, is het belangrijk dat je je gezonde huid ook gezond houdt. Iedereen heeft wel zijn eigen verzorgingslijn. Ik gebruik al jaren de producten voor gemengde tot vette huid lijn van Biotherm. 

Het is vooral belangrijk dat je je huid s'morgens en s'avonds wast. S'avonds was je je huid om het vuil dat overdag in je poriën is gekropen schoon te maken. In de ochtend was je je huid om de dode huidcellen te verwijderen en je nieuwe huid te laten ademen. Dit doe ik met de cleanser gel. Veel jonge mensen wassen hun gezicht met gewone handzeep. Dit raad ik toch af, de zeep droogt je huid teveel uit waardoor je huid nog meer talg gaat aanmaken. Gebruik dus een zachte wasgel die aangepast is aan jouw huidtype. 

De tweede stap is optioneel maar wel aan te raden. Gebruik een toner om al het resterende vuil uit je poriën te halen. Een toner maakt je poriën ook kleiner en dichter. 

De laatste stap is enkel voor s'morgens. Je zorgt ervoor dat je huid is gehydrateerd. Dit doe ik met de hydrating gel. Belangrijk is ook dat als je een jonge en nog wat vettere huid hebt dat je niet eender welke hydraterende crème op je gezicht smeert. Ik gebruik een gel omdat deze licht is en mijn poriën niet verstopt. Heb je een zeer droge huid is een goede hydraterende crème natuurlijk wel geschikt.

Q: Wat wist jij nog niet? 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!